Hvorfor dette kan bli en norsk merkevaresuksess + en liten risiko for at det kan glippe

— Hei, jeg bare elsker deg!

Jeg hadde aldri møtt fyren før, men det var de første ordene som datt ut av meg da jeg traff Jens-Martin Johnsrud, rett etter å ha fått historien om Stereo Skis. 

Del på: FacebookLinkedInTwitter

Capsen hans var trukket ned og jeg så ikke reaksjonen, men tenkte selv «djiiisess!! for en åpning». Han ristet det av seg og fortsatte samtalen med en glød som betyr alt om du skal lykkes. Man tror på Jens-Martin, og som merkevare-entusiast hadde jeg blitt frelst på ny!

Jeg kan fort bli barnslig engasjert i møte med flinke gründere og bedriftsledere som vil noe ekstraordinært. De med visjoner — som tror på merkevarebygging.

Hva kan vi lære av ingeniøren?

Jeg har en stor overbevisning om at vi som bedriftsledere og nasjon har ekstremt mye å hente på å gjøre mer for å utnytte mulighetene som ligger i metaproduktet* (*«merkevaren» med en litt kvasivitenskapelig schwong…). 

Det er noe viktig vi kan lære av Jens-Martin. Ingeniøren har den magiske blandingen av nerding og troverdig historiefortelling. Med en rolig entusiasme drar han oss sømløst inn i sin verden om produktegenskaper, blandet med et tydelig og sympatisk verdisyn. En sann visjonær.

Hvorfor Stereo Skis vil lykkes

Det er et stort paradoks at ikke det finnes et stort norsk alpint skimerke som konkurrerer på toppnivå der det selges ski i verden. Vi er Alpintsportens vugge, og vi er verdens beste skinasjon. Med Stereo Skis har vi muligheten til å få akkurat det. De skal lage verdens beste ski laget på den mest bærekraftige måten.

Her er noen grunner til at Stereo Skis etter min mening vil lykkes:

  • Sann visjonær gründer/bedriftsleder med gla'-komboen: historiefortelling + produktnerding.
  • Unik historie. De er bygget rundt en tydelig, inspirerende og ekte historie. Et genuint ønske om å gjøre en forskjell. 
  • Nådeløs på kvalitet i alle ledd naturlig kombinert med bærekraft.
  • Unik design
  • Tett kontakt med kunder - møter brukere så mye de kan og prater om egenskaper, får feedback fra skitestinger. Det skaper "menighet".
  • Kontroll på historien igjennom hele verdikjeden.

Hva kan så gå galt?

I likhet med hva de fleste norske vekstselskaper sliter med, så kan fort kapital bli en stor utfordring for Stereo Skis. Nok penger til å raskt nok kunne bygge opp organisasjon, distribusjon og markedsføring. 

Konkurransen er hard og konkurrentene er sterke. Det koster å etablere en tydelig posisjon og tilstedeværelse på de viktigste vinterstedene i verden. I dag er Stereo Skis delvis finansiert med crowdfunding. Det tror jeg har vært bra og viktig for å bygge opp en menighet. Men holder det?

Skiene får fantastiske tilbakemeldinger i Norge og Europa og salget øker årlig. Volumet er fortsatt lite, og neste nivå vekst er alltid det tøffeste og mest kostbare. 

Jeg er overbevist om at Jens-Martin & co finner spennende utenlandske investorer hvis de vil, men jeg håper at det kommer noen gode nordmenn som ser muligheten og kjenner sin besøkelsestid. Noen som kan brenne for å være med å bygge en stolt og stor norsk merkevare. 

Vi ønsker Stereo Skis en fantastisk reise, og la meg moderere ordbruken; Jens-Martin, jeg digger deg og det dere holder på med!

* Min gryende interesse for merkevare startet etter å ha lest boken «metaproduktet og markedet» av Carl Eric Lind, på tidlig 90-tallet.

NB: Kanskje du tenker at dette er plantet reklame? Det er ikke det. Dvs. jeg håper det gjør godt for Stereo Skis, men Jeg har ingen finansiell eller forretningsmessig relasjon til Jens-Martin. Mitt mål er å dele en lidenskap for å bygge norske merkevarer og mener vi har et uforløst potensial. Derfor lager vi også podcasten Oppdrift, som jeg håper du vil like.

Urelatert