CF Wesenberg

"Kundene velger oss fordi de assosierer seg med verdiene til merkevaren vår."

May-Rita Kappfjell

Kunde: CarePacks

CarePacks mangedoblet omsetningen under pandemien

Snackleverandøren hadde landet verdifulle kontrakter med noen av de største hotellkjedene i Norden og var klar til å starte denne storsatsingen i mars 2020. Så kom pandemien og snudde opp-ned på alt. En solid merkevarestrategi hjalp likevel selskapet til å sikre sterk vekst i de vanskelige tidene.

Del på: FacebookLinkedInTwitter

CarePacks leverer smarte og sunnere snackalternativer til både bedrifter og privatmarkedet. Med Minnesota Agency i ryggen har selskapet gått fra å være en god forretningsidé til å bli en verdidrevet og suksessfull virksomhet, med en gründer som har tatt en tydelig høvdingrolle for merkevaren.

— Kundene velger oss fordi de assosierer seg med verdiene til merkevaren vår, sier merkevaresjef, May-Rita Kappfjell. 

 

 

Verdidrevet merkevare

Sammen med ektemann og medgründer, Stig Ola Johansen, startet hun CarePacks i 2016 med en tydelig visjon om å gjøre verden til et litt bedre sted å være. Selskapet er bygget opp rundt FNs bærekraftsmål om bedre helse til alle, anstendig arbeid og ansvarlig forbruk og produksjon, og støtter blant annet organisasjoner som Norges Blindeforbund, UNICEF og Fattighuset.

— Det er viktig for oss å fylle merkevaren med gode verdier i alle ledd av verdikjeden. Vi fokuserer på å være en leverandør av sunnere, energifull snacks som er produsert på en bærekraftig måte. Alle våre CarePacks pakkes av Jobbhuset og Adaptor, som er et selskap eid av Norges Blindeforbund og som sysselsetter arbeidstagere med særskilte behov. Vi tar også et samfunns- og miljømessig ansvar for å unngå matsvinn ved å sende snacks til Fattighuset før utløpsdato, forklarer Kappfjell.

Den store hotellsatsingen

Etter å ha gjort suksess med sine abonnementsbaserte snack-kassekonsepter for både bedrifter og privatmarkedet, stod den store hotellsatsingen for tur våren 2020. Selskapet hadde landet kontrakter med noen av Nordens største hotellkjeder og alt lå til rette for et betydelig vekstgrunnlag. Så kom pandemien og snudde alt på hodet.

— Da viruset kom til landet ble vi nødt til å ta et dypdykk ned i merkevarestrategien og vri fokuset mot B2C-markedet og dagligvarehandelen. Vi hadde planlagt å satse på dette markedet i 2025, men gjennomførte i stedet femårsplanen bare i løpet av noen få måneder. Samtidig gjorde vi små endringer på design og emballasje for å sikre trygg servering av våre produkter under pandemien, sier Kappfjell.

Mangedoblet omsetningen på én måned

Det store løftet kom på vårparten i år. I løpet av bare én måned mangedoblet CarePacks omsetningen etter å ha promotert hjemlevering av CarePacks for bedriftenes ansatte på hjemmekontor.

Daglig leder i CarePacks, Stig Ola Johansen, er overbevist om at timingen var helt riktig for å satse på denne vrien for B2B-markedet.

Da viruset kom til landet ble vi nødt til å ta et dypdykk ned i merkevarestrategien og vri fokuset mot B2C-markedet og dagligvarehandelen.

— Den sosiale nedstengingen som har preget vinteren og våren, har gjort at vi alle har måttet grave litt dypere ned i motivasjonsskuffen på hjemmekontorene våre. De ansatte setter stor pris på å få en CarePack levert på døra av arbeidsgiver i disse dager, mens arbeidsgiveren forhåpentligvis allerede har fått tilbakebetalt oppmerksomheten i form av takknemlighet, energipåfyll og økt arbeidsinnsats hos de ansatte. Vinn, vinn for alle parter; arbeidsgiver, de ansatte og ikke minst oss, sier en fornøyd Johansen.

Tett samarbeid med Minnesota Agency

Minnesota Agency har vært CarePacks’ trofaste samarbeidspartner fra oppstarten i 2016 og frem til i dag. Sammen har de utviklet en solid verdibasert merkevarestrategi, som ivaretar satsingen på både B2B- og B2C-markedet.

Ifølge strategisk rådgiver i Minnesota Agency, Christina Øverland-Engelsen, har samarbeidet med CarePacks fungert svært godt hele veien.

— Kombinasjonen av en tydelig merkevarestrategi og god personkjemi gjør oss til et veldig bra team. Når vi har utfordringer, er vi sammen flinke til å fokusere på løsninger og mulighetsrom fremfor problemer. Svarene ligger som regel i merkevarestrategien, ofte trenger vi bare å gjøre små tilpasninger på budskapsknagger og produkt for å treffe målgruppen, sier Øverland-Engelsen.

Kontakt oss for en uforpliktende merkevareprat!

Ring oss på tlf. 22 42 40 40 eller send oss en e-post.