Foto: CF Wesenberg

«Jeg er veldig opptatt av at hele dyret skal brukes. Fra håve te hale.»

Idar Håland, kjøtthandler og merkevarehøvding

Kunde:

Den visjonære kjøtthandleren i Klepp

Idar Håland er tredje generasjon som driver familiebedriften Håland Kjøtt på Jæren. Han hadde aldri et ønske om å sitte med administrativt arbeid på kontoret, men heller være til stede blant medarbeidere og gjester i slakterbutikken, spisestedet og pølseboden. Det gir han massevis av energi.

Del på: FacebookLinkedInTwitter

Håland tok over familiebedriften i 2008. I tillegg til slakterbutikken i Klepp, hadde de på den tiden filialer i Sandnes og på Bryne. Han bestemte seg forholdsvis raskt for å legge ned filialene og satse på å utvide virksomheten i Klepp. Siden den gang har han bygget opp et eget univers på ett sted, med slakterbutikk, spisested og en egen pølsebod. På alle tre stedene serveres alt med en god porsjon lidenskap.

Til stede i driften

Håland har aldri hatt et ønske om å kun sitte på et kontor med administrative oppgaver. Han vil være tett på sine medarbeidere og gjestene sine for å leve ut merkevaren og vise hva han tror på — som å ha respekt for hvor råvarene kommer fra.

— Jeg er opptatt av at råvarene våre kommer fra dyr som har levd et godt liv. Skal man først ta livet av et dyr for egen nytelse, så skal hele dyret skal brukes. Fra håve te hale, sier Håland på ekte jærdialekt.

Vi er opptatt av at gjestene skal være fornøyde, derfor vil vi gjerne vite mest mulig om anledningen til at folk handler i butikken vår.

Sosiologutdannet

Han er glad i dyr og han er glad i mennesker. Begge deler er viktige drivkrefter for hans lidenskap for slakteryrket. Han er utdannet arbeidslivssosiolog fra før han tok over familiebedriften, og er generelt veldig interessert i sine gjester i butikk, spisested og pølsebod, eller Håland-universet som han kaller det selv.

— Både jeg og mine medarbeidere er opptatt av at kundene skal være fornøyde, derfor vil vi gjerne vite mest mulig om anledningen til at folk handler i butikken vår. På denne måten kan vi bidra til å gjøre opplevelsen rundt måltidet så bra som mulig. Også er jo jeg personlig generelt nysgjerrig og veldig interessert i andre mennesker, ler Håland.
 

På besøk hos italiensk legende

Minnesota Agency og Håland Kjøtt har jobbet sammen siden 2017. Noe av det første vi gjorde var å ta med Idar Håland til Toscana og møte den anerkjente slakteren, Dario Cecchini. Med samme lidenskap for slakteryrket og filosofi om å bruke hele dyret, knyttet de tette bånd og har hatt god kontakt siden.

— Besøket hos Dario var en skikkelig øyeåpner for at det går an å drive en virksomhet på den måten jeg ønsker. Dario og jeg har arrangert kjøttfestival i lokalene våre på Kleppe, og jeg har tatt med mine medarbeidere til Dario i Italia for at de skulle få den samme opplevelsen som jeg hadde. Det er mye lettere å ta del i en visjon når man selv har hatt en opplevelse av hvor vi ønsker å bevege merkevaren, sier Håland.

Det er mye lettere å ta del i en visjon når man selv har hatt en opplevelse av hvor vi ønsker å bevege merkevaren.

Sterk lokal forankring

Vi utviklet en merkevarestrategi for kjøtthandleren der vi la vekt på å forsterke den lokale tilknytningen til Jæren. Samtidig tok vi vekk ordet kjøtt i logo, for å fokusere på slakterhåndverket som Håland står for, og distansere oss fra industriell kjøttproduksjon. 

Antallet rendyrkede slaktere har gått betraktelig ned i Norge de siste tiårene. I dag er det bare cirka 30 frittstående slakterbutikker i drift igjen i vårt langstrakte land. Derfor betyr fornøyde kunder alt for bedriften.

— Vi må være best på det vi gjør. Ha de beste produktene og råvarene, gi den beste og mest personlige servicen og gi gjestene en skikkelig god totalopplevelse. Da kommer tilbake, og kanskje de til og med tar med seg en venn, naboen eller en kollega. Vi lever jo tross alt av fornøyde gjester som snakker varmt oss og hjelper oss med å bygge merkevaren vår, sier Håland.
 

Hålands univers

Selv om Håland i dag ikke ønsker å starte flere butikker for å sikre vekst for fremtiden, har han mange tanker for hvordan han kan fortsette å utvikle Håland-universet.

— Først og fremst handler det om å bruke enda mer tid med gjestene. Få nye bekjentskaper og forstå hvordan de får en best mulig opplevelse hos oss, enten de besøker slakterbutikken, spiser god norsk husmannskost i Edeståvå eller en skikkelig god pølse i Pølsebuå. Kanskje kommer vi i fremtiden også til å satse på å gjøre oss til en fullverdig destinasjon med overnattingstilbud.

Tiden vil vise hva Håland-universet rommer om noen år. Men det hersker liten tvil om at Idar Håland vil sette flere av sine visjoner ut i live og fortsette å bygge Håland Kjøtts gode renomme.
 

Kontakt oss for en uforpliktende merkevareprat!

Ring oss på tlf. 22 42 40 40 eller send oss en e-post.

Forrige: Løser verdensproblemer for den maritime bransjen