"Minnesota Agency har hjulpet oss med å definere et tydelig kjernebudskap."

Frode Helland-Evebø

Kunde: Daphne Technology

Løser verdensproblemer for den maritime bransjen

Daphne Technology har utviklet en banebrytende teknologi som reduserer klimagassutslipp for den maritime industrien, uavhengig av type drivstoff. Selskapet har sitt utspring fra et sveitsisk forskningsmiljø og har valgt Norge som hovedarena for sin videre satsing.

Del på: FacebookLinkedInTwitter

Med gründer og CEO, Dr. Mario Michan i spissen, ble Daphne Technology startet i 2017 som en spin-off fra The Swiss Federal Institute of Technology i Lausanne, Sveits. Bedriften er den første til å utvikle en drivstoffuavhengig teknologi som reduserer klimagassutslipp for den maritime industrien, i tråd med både Parisavtalen samt gjeldende og fremtidige IMO-reguleringer. Deres aller største konkurransefortrinn er at teknologien er en fremtidsrettet løsning for skipsredere verden rundt, og dermed en trygg og kostnadseffektiv investering.

I den fasen selskapet vårt er inne i nå har det vært riktig å legge større deler av virksomheten vår til Norge.

Frode Helland-Evebø

Satser i Norge

Norsk maritim tradisjon, kompetanse og det faktum at vi er en nasjon som satser stort på grønn teknologi, har fått Daphne Technology til å flytte større deler av virksomheten til Norge.

Chief Commercial Officer og merkevarehøvding, Frode Helland-Evebø, er overbevist om at det har vært et strategisk riktig valg å legge salgs- og markedsavdelingen til Norge for sin videre satsing.

— I den fasen selskapet vårt er inne i nå har det vært riktig å legge større deler av virksomheten vår til Norge. Vi har lenge vært en stor nasjon innen skipsfart og olje, og nå satses det også stort på grønn teknologi her til lands, både kommersielt og fra myndighetenes side. I tillegg er det mye enklere å søke midler her enn i andre deler av verden, sier Helland-Evebø.

Fokus på problemløsning

Minnesota Agency har samarbeidet med Daphne Technology siden 2020. Etter en merkevaresjekk og en grundig analyse av markedet, endret vi fokuset fra å snakke et teknisk fagspråk om hva selskapet leverer til hvilke problemer teknologien løser for den maritime bransjen både i dag og i fremtiden — og hvilke verdier det kan gi dem. Et tydelig budskap som alle kan forstå, uansett bakgrunn, utdanning og yrke.

— Minnesota Agency har hjulpet oss med å definere et tydelig kjernebudskap.
Ved å ha fokus på hvilke problemer vi løser for skipsredere med teknologien vår, så er vi sikre på at vi snakker et språk som alle investorer og innkjøpere forstår uten å bli for tekniske i beskrivelsene våre, fortsetter Helland-Evebø.

Vi snakker nå et språk som alle investorer og innkjøpere forstår uten å bli for tekniske i beskrivelsene våre.

Frode Helland-Evebø
 

Deltar i flere grønne teknologiprosjekter

Daphne Technology er for tiden i en fundingfase, samtidig som de jobber målrettet med å lande pilotprosjekter for sin grønne teknologi. De har allerede inngått samarbeid med Sintef Ocean og er en del av både Grønt Skipsfartprogram og CCS Langskip-prosjektet som jobber med lagring av karbonfangst. Ifølge Helland-Evebø vil selskapet snart også flytte Operations-delen av selskapet til Norge.

— Vi er allerede godt i gang med å involvere oss i mange prosjekter i Norge og globalt, som alle omhandler grønn teknologi. Dette er prosjekter som både de store kommersielle aktørene og myndighetene er involverte i, og selskapet vårt vil utvilsomt være tjent med å flytte større deler av virksomheten til Norge, sier Helland-Evebø og legger til: 

— Det er nå moroa begynner, og verden trenger teknologien vår for å løse klimagassproblemene vi står overfor. Det har vi best forutsetninger for å bidra med herifra Norge.

Kappløpet om green-tech

Maritim sektor slipper ut 940 millioner tonn med CO2 i året. Til sammenligning er Norges samlede utslipp ca 50 millioner tonn! Dette er en næring hvor det jobbes iherdig for å redusere utslipp. Det er en kamp om posisjoner, teknologier og investorer.

Kontakt oss for en uforpliktende merkevareprat!

Ring oss på tlf. 22 42 40 40 eller send oss en e-post.

Neste: Den visjonære kjøtthandleren i Klepp Forrige: De ansatte er de beste ambassadørene for merkevaren vår