Kunde: Vier Consulting

Ærlig. Forretning.

God forretningsetikk blir stadig utfordret og det er lett å trå feil. Strukturert forebygging og operasjonalisering av komplekse juridiske rammeverk er derfor avgjørende for å unngå uønskede hendelser. Vier Consulting hjelper bedrifter med å skape ærlig forretning gjennom forebygging av økonomisk kriminalitet og undertrykkelse.

Vi fikk i oppgave å utvikle strategisk fundament, nytt navn, visuell identitet og nye nettsider. Verdier som skulle reflekteres i navn og det visuelle uttrykket var «personlig, tilstedeværende og inkluderende». 

Løsning:

Gjennom en navneprosess landet vi på Vier. Kort og nordisk med flere betydninger – både det å vie seg til noe og plantefamilien vier. Vierplanten gav oss gode og adekvate assosiasjoner: en robust plantefamilie i den norske floraen. Med sine flettverk av grener og røtter danner disse buskene livsviktige økosystemer i naturen.

Logoen tar utgangspunkt i klassisk serif-fontsnitt og er inspirert av vierbuskens grener. Streken illustrerer det som ennå ikke er skrevet – en kontinuerlig prosess. Hovedfargen mørk aubergine står stødig uten å virke tung – både som logofarge og som bakgrunnsfarge. Den har varmen og energien fra rødt og den kjølige roen fra blått, mens fargepaletten ellers er lys og lett med ytterpunkter fra varm gul, oransje og magenta til kald isblå.

De grafiske formene symboliserer prosessen med å ramme inn det uhåndgripelige og diffuse – slik juridiske rammeverk ofte kan oppfattes.

Forrige: Jakten på jentene