Kunde: Frogner Boligeiendom

Oslojugend møter Korsmo

Da dagens eiere overtok eiendommene som i dag utgjør porteføljen til Frogner Boligeiendom, hadde de til sammen 14 bygårder sentralt plassert på Frogner i Oslo. Mange av bygårdene har en lang historie og en uvurderlig kulturarv som både eiere og forvaltere føler et ansvar for å ivareta.

De fleste av disse bygårdene ble bygget på slutten av 1800-tallet, og bygningenes arkitektur representerer i hovedsak stilarter som historismen og jugend. Bygårdene har én etter én gjennomgått betydelig renovering, både for å ivareta original arkitektur og samtidig oppgradere utleieenhetene til en høyere standard. Frogner Boligeiendom ønsker å tilby sine leietagere fullverdige hjem med en generelt høyere standard enn det som preger utleiemarkedet i Oslo. 

Vi i Minnesota Agency fikk æren av å være med på den spennende reisen med utvikling av både visuell identitet og utvikling av nye nettsider. Under oppussingsarbeidet i Bygdøy Allé 7, ble det avdekket fantastiske fresker utført av selveste Arne Korsmo*. Nøkkelen til det nye designet ble å finne fellesnevnere som spilte på arkitekturen til bygårdene, og samtidig hente inspirasjon fra Arne Korsmos fresker og dagens grafiske designtrender. Dette resulterte i rette linjer, geometriske former og en rik fargepallett med tilknytning både til Korsmos fresker og nåtidens trendfarger.

Hver bygård har en unik historie som vi ønsker å fortelle, og i hver bolig er det rom for at nye kapitler skal skrives.

Kastanjetrærne i Bygdøy Allé ble brukt som inspirasjon for logosymbolet for å forsterke tilhørigheten til Frogner bydel. Symbolet gir også assosiasjoner til fasadedetaljer, grener, folk som åpner dører og et felles fundament. Den visuelle identiteten inkluderer logo, fargepallett, typografi, ikoner, illustrasjoner og bildemanér.

*Arne Korsmo (1900-1968) var en norsk arkitekt og en av de mest kjente frontfigurene for norsk funksjonalisme.

Forrige: Laget av skipseiere, for skipseiere