Kunde: Norwegian Beverage Group

Tenk innenfor boksen

Når vi som regel blir utfordret til å tenke utenfor boksen, er det morsomt å få en oppgave der vi må gjøre det stikk motsatte. Som i dette tilfellet der vi skulle ta utgangspunkt i eksisterende etikettdesign på en populær riesling på flaske, og tilpasse designet til en helt ny vinkartong. 

Nordmenn elsker tysk vin og faktisk så er nesten én av tre hvitvinsflasker som blir solgt i Norge av tysk opprinnelse. Riesling er den soleklare favoritten. 

Norwegian Beverage Group ønsket å ta markedsandeler innenfor bag in box-segmentet med én av sine mest populære hvitviner i lav prisklasse; Wageck Kalkstein Riesling Trocken. Dette er en moderne og etablert riesling som er svært populær, spesielt blant yngre og prisfokuserte kunder.

Wageck Kalkstein Riesling Trocken-flasken har fra før et svært lekent og gjenkjennelig design. Ved å videreføre designet fra flasken bygger vi kjennskap til vinen, samtidig som vi øker sjansen for at de som allerede kjente til både vinen og designet, også velger denne vinen når de skal handle vin i kartong.

Prinsippene fra en enkel etikett er tatt over på en større designflate, der vi har lekt med designet innenfor gitte rammer for å stikke mest mulig ut i hylla med vinkartonger. Dragen har fått større vinger, mens vi har benyttet skrifttype, farger og illustrasjoner fra designkonseptet til Wageck. Papirkvalitet på boksen tilsvarer papir fra etikett, med en grov og ubestrøket struktur.

Vinkartongen skiller seg godt ut i bag in box-hyllene på polet, og vil forhåpentligvis derfor også tiltrekke seg nye kundegrupper.

Neste: Vi bygget merkevaren for de som bygger landet Forrige: Driving home for Christmas — med stil