Brand. Business.

Hvordan merkevarebygging påvirker vekst, lønnsomhet og tillit

Merkevarebygging har stor effekt på alle delene av virksomheten og er et lederansvar. En sterk merkevare påvirker selskapsverdi, salg, fortjeneste, vekst, leverandører, samarbeidspartnere og gjør bedriften til en attraktiv arbeidsplass. 

Det er lett å tenke at en sterk merkevare er mest relevant for forbrukerprodukter. Dette er feil. Enhver bedrift kan utvikles til en preferert merkevare i sin konkurransearena og merkevarebygging omfatter hele kundeopplevelsen, omdømmet og personligheten til virksomheten. Trenger du dokumentasjon? Da er det bare å lese videre.

CASE: CarePacks

I møte med mange reklamebyråer eller konsulentselskaper trekkes gjerne jobber for store selskaper frem, selv om bidraget kanskje bare har vært for deler av totalen. Vi velger å vise frem et mye mindre selskap for å demonstrere at målbevisst merkevarebygging i alle ledd kan føre til gode resultater ganske raskt.

Les mer
 

De store og små talls lov

Dokumentasjon og fakta

Ja, det forskes faktisk på markedsføring og merkevarebygging. I Norge også. En viktig drivkraft for dette er at merkevarebygging handler om det som skjer inne i hodet til hver enkelt av oss. Det er ikke helt lett å vite hva som egentlig skjer der inne, men årelang forskning viser at det finnes fellesnevnere. Visse mønstre og typiske handlinger går igjen og disse er det mulig å påvirke. Spørsmålet er bare hvordan. Er det repetisjon av et budskap? Morsom reklame? Konsistens i leveranser? Kvalitetsprodukter? Stolte ansatte? Begeistrete kunder? Bærekraftig produksjon? Ja takk, alle sammen. Og enda litt til.

I en konkurransesituasjon blir den mest kjente merkevaren oftere valgt. Med andre ord - er du ikke kjent blir du ikke vurdert. Dette gjelder på selskapsnivå i like stor grad som på produktnivå. Vi velger merkevarer – ikke produkt.