It’s a jingle out there!

Du har helt sikkert hørt dem. Og irritert deg over noen av dem. Sjansen er stor for at du har fått noen av dem på hjernen. Er du som meg, har du kanskje også ubevisst sunget dem videre til kolleger, venner og familie.

Del på: FacebookLinkedInTwitter

Så er spredningen i gang. Jinglene begynner å spille i hodene til de rundt deg, og etter hvert blir de sunget tilbake til deg (samtidig som de det gjelder er dritsure på deg for å ha delt den).

Som en merkevares logo eller slagord, er en jingle et slagkraftig element innen merkevarebygging. Det er en markedsføringsteknikk som har eksistert siden 1920-tallet og er rett og slett et unikt identifiserende lydklipp som appellerer til forbrukerens lyttesans for å gjenkjenne merkevaren din.

Effekten av repetisjon

Et studium fra Universitetet i Wien i 2012 viser at 89 % av de som deltok mente at jingler var et svært effektivt markedsføringstiltak. En av hovedgrunnene til dette var effekten av repetisjon. Har du først hørt en kort melodi med samme budskap mer enn én gang, så er den lett å huske. Er den i tillegg emosjonell, enkel, fengende og har et tydelig budskap, så har du formelen på å skape en god jingle som folk vil huske og assosiere med merkevaren din.

I en stadig mer digitalisert verden, er det mange som mener at jingler er gammeldagse og utdaterte. Mindre konkurranse har aldri vært dårlig nytt, heller en enda større grunn til å legge deler av markedsbudsjettet i å skape den perfekte jinglen. En annen grunn som taler for å lage en jingle er at lyd fremdeles er et slagkraftig media. Lyd spiller på kjennskap og det emosjonelle. Likevel fokuserer 80-85 % av reklamen som vi utsettes for i dag på det visuelle.

Finn. Dot. Enno.

Enkelte annonsører får ekstra mye ut av jinglene sine ved å videreføre de til andre media. Se for eksempel på Finn.no. Gjennom TV-reklamer har jinglen blitt printa inn i hodet på oss gjenbrukselskende nordmenn. Ved å bruke samme lydklipp som app-varsel, bygger det Schibsted-eide selskapet kjennskap på tvers av kanaler.

Et annen smart grep er å skape en jingle for bestemte høytider som vi assosierer med noe emosjonelt positivt. I noen tilfeller kan jinglen bli en del av feiringen og fylles med gode verdier. Coca Cola har klart dette med deres «holidays are coming»-julejingle, der positive følelser og julemagien bidrar til å få folk i julestemning år etter år. I tillegg til varme somre, er julen den tiden av året der Coca Cola har høyest salgstall.

Uansett hvor kleine jingler kan virke, så lever de fremdeles i sine beste velgående og gjør en like viktig jobb i dag som før. Så kanskje du bør vurdere å sette av en slump til en jingle når neste markedsbudsjett skal allokeres? Jeg lover i hvert fall at jeg ubevisst kommer til å spre det glade budskap. Til alle mine kolleger: jeg beklager dette på det sterkeste allerede nå.

Kilder:
hitechcentrum.eu
thecyphersagency.com
thebarnesfirmjingle.com