Strategisk merkevarebygging gir langsiktig vekst

En bedrift kan sikre vekst på to ulike måter uten å lansere nye produkter eller tjenester. Enten ved å justere prisene på eksisterende produkter og tjenester, eller ved å øke den oppfattede verdien av merkevaren gjennom strategisk merkevarebygging.

Del på: FacebookLinkedInTwitter

Før du har en merkevare har du kun et varemerke. En merkevare bygges i folks hoder og er summen av oppfatninger, følelser og assosiasjoner vi har til en bedrift, et produkt eller tjeneste. For enhver merkevare bør målet derfor være å motivere målgruppen til å verdsette den høyere, slik at de er villig til å betale mer for dine produkter eller tjenester enn de ellers ville ha gjort.

Koble en merkevarestrategi til forretningsstrategien din

Utvikler du en merkevarestrategi som er i tråd med forretningsstrategien din, vil alle deler av virksomheten lettere kunne opptre på en helhetlig måte — som igjen styrker merkevaren din. Merkevarestrategien bør alltid være basert på bedriftens forretningsmål og være et verktøy for performance, bedriftskultur, kundeopplevelse og merkevareoppfatning.

Både marked og rammebetingelser endres kontinuerlig og du kan derfor bli nødt til å endre planer i henhold til strategien som er lagt. Når uventede ting skjer og rammebetingelser endres, gjelder det å være tilpasningsdyktig og utnytte muligheter. Bedrifter som jobber langsiktig og strategisk med merkevarebygging har utvilsomt best forutsetninger for å holde stø kurs og skape vekst.

Mer om måten vi i Minnesota Agency jobber på

Insignia styrket merkevaren

En bedrift som har opplevd at rammebetingelsene endres, er Insignia. Den Oslo-baserte bedriften er bilforhandler av de fire britiske premium bilmerkene Jaguar, Land Rover, Aston Martin og Morgan — og faktisk verdens største forhandler av Jaguar I-PACE. I tillegg har de et eget autorisert merkeverksted for alle fire bilmerkene, samt et unikt diagnosesenter for Jaguar I-PACE.

Eksterne faktorer som klimapolitikk og nye eierformer for bilhold, bidro til at Insignia kom til oss i Minnesota Agency for å få hjelp til å gi merkevaren deres et skikkelig løft. Sammen pusset vi opp og tydeliggjorde eksisterende strategiske føringer, og utviklet en merkevarestrategi med et tydelig løfte til markedet om at bilforhandleren skulle levere en femstjerners bilopplevelse til sine kunder. En posisjon som forplikter i alle ledd av virksomheten.

Involverte de ansatte

Viktigheten av å bygge intern stolthet kan ikke understrekes nok. Fornøyde medarbeidere er tross alt de beste ambassadørene for merkevaren. Vi involverte derfor de ansatte tidlig i strategifasen. Gjennom workshops og intervjuer fikk de selv være med å bestemme hvordan de skulle sikre en femstjerners bilopplevelse i sine respektive roller og avdelinger. I tillegg er vi i gang med å utvikle et opplæringsprogram for alle nye ansatte, slik at alle vil ha de samme forutsetningene for å leve ut merkevaren.

For at Insignias egen identitet står i stil med de elegante, britiske bilmerkene de er forhandler for, har vi også bidratt med å gi merkevaren et visuelt løft.

Det strategiske arbeidet vi er i gang med sammen med Minnesota Agency, gjør det enklere for alle ansatte å etterleve vår posisjon slik at vi kan ivareta kundene på en best mulig måte gjennom hele kundereisen.

– Mads Dessen, Daglig leder, Insignia

Fem gode tips om merkevarebygging:

  • Utvikle en merkevarestrategi i tråd med forretningsstrategien din
  • Kommuniser hvem du er, og hva du står for før du går ut i markedet
  • Gjør en tydelig målgruppeanalyse
  • Definer et tydelig løfte til markedet
  • Vær tilpasningsdyktig og utnytt muligheter når rammebetingelser endres

Jan Villard, Strategisk rådgiver, Minnesota Agency

Ønsker du og din bedrift hjelp til merkevarebygging eller å høre mer om hva vi i Minnesota Agency kan hjelpe dere med, kontakt oss her

Kilder: brandingstrategyinsider.com, trajectory4brands.com