Jan Villard

Strategisk rådgiver og Amerikafarer

Tlf.: +47 900 30 250 | Send e-post

Merkevarenerd og Amerikafarer

Jan brenner for norske merkevarer og vil gjøre alt som står i hans makt for at de lykkes. Hjertet hans banker faktisk så hardt for dette at han måtte lage podcast med spennende ledere og deres perspektiver rundt temaet. Han tenker stort på egne og kunders vegne og er i konstant bevegelse mot hans visjon fra studietiden*

Jan er en av våre eiere. Han liker å tro at han har skapt de aller fleste jobbene han har hatt selv ved å starte og drive frem mange bedrifter. Sikkert derfor han for egen del bommer litt på «work life balance», bortsett fra når det er en golfbane i nærheten. Da er det tyst. 

Vår blonde skjeggstubbete kollega har noen ganger tenkt høyt at vi må bli mer som et konsulentselskap. Det tror vi ikke helt på. Vi vet at hans tro på kreative sterke uttrykk gjør at han mye heller vil utvikle strategi sammen med dyktige kreatører. For som han selv sier, «det er mye gull i tunge strategidokumenter som ingen forstår eller blir inspirert av, og som forblir begravet uten et kreativt hode til stede. Da først blir ord til energi som beveger folk». Vi er ganske sikre på at hans peak moment på jobb er når bitene faller på plass i strategiprosesser og resulterer i en perfekt beskrivelse av kundens WHY.

Jan har klokketro på visjonen fra studietiden, og som han har tatt med til oss; *«Norges nye olje er et bredt spekter av sterke norske merkevarer som stolt erobrer verden med sin enestående kvalitet». Dette var over 30 år før Næringsminister Jan Christian Vestre i 2022 satt et viktig måltall for AS Norge - «Norges eksportvekst (eks. olje og gass) skal opp med 50% innen 2030».

Nå starter han opp vår avdeling i Minneapolis for å hjelpe norske bedrifter erobre USA. Minnesota i Minnesota altså. Han gir alt!

+ Utdannelse

BI Bachelor Markedsføring

+ Erfaring

Gründer i mer eller mindre hele sin karriere. 30 års erfaring med forretningsutvikling og merkevarebygging. Har startet/eid/drevet grafiske bedrifter, designbyråer, digitalbyråer, CRM- og teknologibedrifter, heriblant Signatur, Infostream, Isave og Edium. Han har jobbet med kunder som Coop, Helios, Kid Interiør, Apotek1, Arctic Beverage Group, BAHR, Brandstad, Jernia, NRC Group, People4you, Revisorgruppen, SafeClean, Sodexo, Tilbords, Oslo Børs, Nordea, DnB, Klaveness Chartering, Statoil, RCCL, GE Moneybank og Aberdeen Property Investors med flere.

+ Skills

Gründerskap, forretningsutvikling og merkevarestrategi.

Forrige: Villard Neste: Østen