Lyden av merkevare

Hør det her eller der du vanligvis lytter til podcast.

Hva skal vi leve av etter oljen, egentlig? Vi synes et viktigere spørsmål er hvordan vi skal skape sterke merkevarer av de mange gode bedriftene vi finner rundt om i vårt langstrakte land. [bræ:nd] er en podcast med spennende ledere og deres perspektiver på merkevarebygging. 

Del på: FacebookLinkedInTwitter

Anette Miwa Dimmen – AWAN
27.04.22

Vi har sjekket ut det norske klesmerket Comfy Fashion for kvinner. Anette er gründer i et knalltøft fashion-marked, og vi lurer på hvordan de jobber for å lykkes.

NorShipping spesial
27.04.22

Sjøfartsnæringen er en av de viktigste i Norge. Derfor har også Nor-Shipping vært den viktigste møteplassen for norske og internasjonale bedrifter. Vi tok en tur med mikrofon for å ta tempen på messen.

Parkdressen - Henrik Hojem
25.03.22

Alle foreldre husker parkdressfasen. Den herlige tiden hvor røde bollekinn stikker opp av en våt og gjørmete parkdress. En parkdress de vokser ut av nesten før du rekker å skifte strikken under skoene. Dagens gjest er gründer av Parkdressen – han vil at vi skal leie parkdresser. Mer enn det, han vil bidra til å endre våre forbrukervaner.

CF Wesenberg

Sterke merkevarer har sitt utgangspunkt i nære verdier hos eier og ledere.

Jørgen Jørgensen – med Norrøna til nye høyder
21.03.22

Norrøna er en av de norske merkevarene vi er mest stolte av, og med god grunn. De er nådeløse på kvalitet, funksjonalitet, design og ikke minst bærekraft. Jørgen Jørgensen er 4 generasjon eier og leder. Han har tatt Norrøna til nye høyder både finansielt og fysisk, og har store ambisjoner for merkevaren.

Yann Skaalen – Facebook killer, qu’est-ce c’est!
19.11.21

Som forbruker blir du forfulgt av tusenvis av annonsører gjennom digitale medier som vet alt om deg. En gigantisk økonomi er bygget opp på en måte som ikke tåler dagens lys. Vi har snakket med Yann Skaalen, gründer av Digtective som skal redde verden fra den ville spredningen av persondata i digitale medier.

Jørgen Evjen - bli med på ekte gullgraving med Akobo Minerals
10.07.21

Bli med på ekte gullgraving. Det edle metallet har bergtatt menneskeheten i all tid. Å lete etter gull er høy risiko og ressurskrevende, men gir enorm premie om du finner det. Dagens gjest sitter på et digert reservoar av dokumenterte forekomster som venter på å bli tatt opp.

Henrik Badin - VOW! skal redde verden fra klimakrisen
02.07.21

Henrik Badin har truffet blink med selskapet VOW ASA, som omtales som børsens grønne vinner. Selskapet ble kåret til “Norges fremste vekstselskaper 2020” av EY Norge, og han ble selv nylig nominert i finalen i den prestisjefulle prisen "EY World Entrepreneur Of The Year".

Idar Håland - slakteren fra Jæren
18.06.21

Idar Håland er 4. generasjon i Håland Kjøtt. Da han overtok slakterbutikken etter sin onkel i 2008 var bransjen i ferd med å raderes bort. Siden har han bygget en attraksjon rundt slakterbutikken med grillstue, pølsebu og spisestue.

Håvard og Andreas Engell: Gaitline er verdens beste gåsko
11.06.21

Håvard Engell har jobbet et langt liv med bevegelighet og restitusjon for bl.a. toppidrettsutøvere. Med mye forskning har han utviklet en såleteknologi som vil gjøre livet ditt bedre med mindre ledd- og muskelplager. Sammen med sønnen Andreas startet han Gaitline. Nå selger de verdens beste gåsko for 50 millioner i inn og utland.

Kappløpet om green-tech
07.06.21

Maritim sektor slipper ut 940 millioner tonn med CO2 i året. Til sammenligning er Norges samlede utslipp ca 50 millioner tonn! Dette er en næring hvor det jobbes iherdig for å redusere utslipp. Det er en kamp om posisjoner, teknologier og investorer.

Andreas Holzweiler: Mote, mat og lyden av merkevare
31.05.21

Holzweiler er et rotnorsk mote-brand med internasjonal oppmerksomhet. Hør historien om hvordan Andreas Holzweiler, søster Susanne og kone Marie har bygget opp en suksess i en krevende bransje og i beintøff konkurranse med internasjonale giganter. 

Bil for alle penga! med Thomas Øvreseth i Insignia
21.05.21

Thomas solgte sin første bil som 15 åring og aldri sett seg tilbake. I dag eier og leder han Insignia som selger British Premium bilmerker for 800 millioner i året. Hør historien om hvordan de ble verdens største forhandler av Jaguar I-PACE, og mange andre bilhistorier.

CF Wesenberg

Spennende historier fra mennesker med vidt forskjellig bakgrunn og virke.

CarePacks mangedoblet omsetningen under pandemien
14.05.21

Snackleverandøren gikk inn i 2020 med nye verdifulle kontrakter med noen av de største hotellkjedene i Norden. Så kom pandemien og snudde opp-ned på alt. Det ble mørkt og kunne gå virkelig galt. Hør historien om mot, stamina og en solid merkevarestrategi som skapte vekst i de vanskelige tidene.

Torbjørn Husevåg - bli kvitt koronakroppen med Torbs Training
13.03.21

Gründertilværelsen krever mot. Torbjørn Husevåg satset alt, midt i pandemien og trygg konsulenttilværelse, for å starte online PT tjenesten Torbs Training. Nettet oversvømmes av treningsapper og treningsvideoer. I denne episoden får du hans historie, hvorfor han satset på online-trening og hvordan han jobber med å bygge sin merkevare.

Eric Sandtrø - supergründer i fjellsport.no og komplett.n‪o
08.03.21

Hvordan kan det ha seg at 25% av netthandelen går via Sandefjord? Svaret er Eric Sandtrø og hans dyktige gjeng som har gjort det lett for oss å handle data, friluftsutstyr, barneutstyr mm via sine nettbutikker. Bli kjent med den herlige Sandefjordmannen, også hva som får hans tårer til å trille.

Aclima: 3 generasjoner med ulltøy
08.03.21

Aclima har produsert ulIklær i 80 år, men kun de senere årene under eget merke. Tidligere produserte de for flere kjente norske ullmerker, og de er fortsatt store leverandører til politiet og forsvaret. Det som fascinerer oss med Aclima er at de har kontroll over hele verdikjeden, fra design og funksjon og ned til sauebonden, spinneren og strikkeren. De er på full fart ut i verden med produktene sine og vi heier på et norsk merkevareeventyr med Aclima.

Til dekket bord for Konge og innsatt - Anne Kristine Rugland, Figgjo
12.11.20

Figgjo - Nordens eneste porselensfabrikk ligger i vakre omgivelser i ei lita bygd utenfor Stavanger som bærer fabrikkens navn. De leverer håndverk til alt fra Michelin restauranter til fengsel. Oss vanlige folk kan få kjøpt deres produkter gjennom kjente kjeder som bl.a. Kitchen og TilBords. Hør historien til direktør Anne Kristine Rugland Thulin og hennes ambisjoner for fabrikken som straks fyller 80 år.

Bjørn i glasshus – Bjørn Otto Waage fra Magnor Glassverk
12.11.20

Waage forvalter en merkevare som straks fyller 125 år. Det har han gjort i 30 år og Magnor Glassverk har aldri vært mer aktuell. Han har fått glassfeber (selvdiagnosisert), men mener oppriktig at norske design og ferdigvareindustri er det som kan demme opp for tapte oljeinntekter – hvis de i nabobygget (han pekte mot stortinget) gjør enkle grep og lærer av Sverige og Danmark. Han kaster også en stor stein i glasshuset sitt.

Verdens sunneste kjøtt i 30.000 år - Are Smuk Figved fra Finnmark Rein
20.10.20

Han har gjort reineiere viktigere og satt reinsdyr på menyen hos de hotteste kokkene. Hør historien om Finnmark Rein her.

Arild Spandow — en awesome sjef, på en awesome arbeidsplass
12.10.20

Arild Spandow er CEO i Amesto — kåret til et av Norges mest innovative selskaper. Kanskje nettopp fordi de legger så stor vekt på å være en awesome arbeidsplass? Med visjonen Life is now, work somewhere awesome, legger han og bedriften stor vekt på å skape et godt arbeidsmiljø for sine ansatte. Ifølge Spandow øker både arbeidsgleden og prestasjonene blant ansatte som trives på jobben.

Jan Christian Vestre — rockestjerna innen norsk industri
07.10.20

Du har garantert sett dem. Beundret dem. Eller slengt deg ned på de fantastiske vedlikeholdsfrie utemøblene til Vestre. Fargerike og solide installasjoner i byer som Oslo, Berlin og New York. Christian Vestre har bygget opp en sterk merkevare som har gjort seg bemerket langt utenfor Norges grenser. Nå skal han bygge verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk på Magnor.

Tore Villard — en historie om norske gründeres litt uvanlige romferd
01.10.20

Tore Villard og hans kompanjonger har skapt noe så uvanlig som en norsk merkevare som satser på rom fra Cuba. Kanskje en litt mer kronglete reise enn det som er typisk for norske brennevinsmerker, men i dag selges Black Tears’ edle dråper i high-end barer i 27 forskjellige land fra Singapore til Storbritannia. Hør mer om deres spennende reise her.

Stephen Meinich-Bache – ble ny hotellsjef få dager før Norge stengte
17.06.20

Classic Norway Hotels driver unike hotell på unike plasser. 5. februar ble Meinich-Bache ansatt som ny direktør. 12. mars måtte han stenge. Nå har han en bønn på vegne av hele reisebransjen; book direkte med hotellet, ikke via booking.com eller andre gigantportaler.

Ove Rogne – Northern med norsk design blir eksportsuksess
11.06.20

Lys-gründer Ove Rogne tok med seg et lysende elghode under armen og skulle vise kresne New Yorkere norsk design av høyeste merke. Med gjev pris for beste norske eksportbedrift har Ove ambisjon om å skape norsk industrihistorie.

Kjersti Hobøl – Nille skal gjøre dagene gladere, men lever på nåde
19.05.20

Hun tok interiørkjeden Kid fra ruin til Norges mest suksessrike butikkjede og merkevare. Det gikk bare oppover for henne og Kid, så da hun i 2018 takket ja til å redde Nille fra undergangen, lurte folk på om hun var blitt gæren. Hør hvordan hun skaper oppdrift og fremtidstro for ansatte, eiere og merkevaren Nille.

Øivind Horpestad – investormagnet uten koronaangst
07.05.20

Øivind Horpestad bygde opp Nordens største industribedrift for skinnelagt infrastruktur. På 10 år bygget han opp NRC Group fra null til 6 millarder. Nå skal han bygge et nytt techselskap som han påstår kan bli enda større. Hans nye ELOP skal scanne digre betongkonstruksjoner over hele verden.

Fredrik Geelmuyden – oppoverbakke i Lofoten
28.04.20

Gründer Fredrik Geelmuyden og kona driver Norwegian Adventure Company. I snart 10 år har de skapt magi og livslange minner fra verdens vakreste natur. Gjestene var klare for å krysse av en stor opplevelse i sin bucket list - deres livs skieventyr i Lofoten. Slik ble det ikke. Hvordan skal de overleve Koronakrisen?

Olaf Thommessen er forsiktig optimist
24.04.20

Det går døgnet rundt når Olaf Thommessen kjemper en kamp for småbedriftenes overlevelse. Få er rammet hardere av koronakrisen enn hans medlemmer. Stolt av den nasjonale dugnadsånden har han tro på et sterkt og rikt næringsliv fremover.

Stig Ola Johansen – sunn snacks, fins det?
11.04.20

Jeg trodde alt snop var både helse- og miljøskadelig. En verstingindustri, men der tok jeg feil. CarePacks har utviklet et konsept som er både sunt og bærekraftig. På kort tid har de kommet inn i store bedrifter og kantineleverandører, så vel som å levere sunn snacks rett hjem. Men alt er stengt – hva nå? Møt Gründer Stig Ola Johansen.

Petter Mellquist – Kaptein Kloakk
11.04.20

Det er noen ekstremt viktige ting som du bare tar for gitt. Noe du aldri skjenker en tanke før det går galt. Da oppleves det med ett som jordens undergang. I denne episoden skal vi under jorden og ned i mørket. Bli med i kloakkens ukjente verden med administrerende direktør Petter Mellquist fra Biovac.

Amund Fjeldstad – tid for sunt bondevett
10.04.20

Det er mange bedriftsledere som må fatte vanskelige beslutninger i disse dager. Uforutsigbarheten gjør det ekstremt vanskelig. Vi skal håndtere informasjon og en virkelighet som endrer seg hver dag. Vi snakker med Amund Fjeldstad fra Fjeldstad&Partners som bl.a. trener ledere. Han gir gode konkrete råd for hvordan vi kan lede i krisetid.

Kari Setsaas – bli med under dyna
07.04.20

Alle elsker følelsen av å krype til sengs med rent sengetøy og en florlett dundyne. På Mysen finnes Norges største produsent av kvalitetsdyner. NorviGroup lever rett og slett av at du og jeg skal sove bedre. Deres største kundegruppe er hoteller, som i dag har tomme senger. Vil de overleve krisen? Dette har adm. dir. Kari Setsaas meninger om.

CF Wesenberg – mareritt eller befriende restart?
07.04.20

16. mars ble det bråstopp. Siden da har det gått døgnet rundt for en av våre fremste fotografer. Nå må han resettes. CF Wesenberg føler seg som gründer igjen. På få dager har han satt opp et streaming-studio og har hatt sine første kunder. Blir det et mareritt eller en befriende restart?

Oppdrift i Koronaens tid
02.04.20

Vi tar temperaturen på norske bedrifter i krisetiden og leter etter oppdrift. Du vil vi bli mer kjent med bedriftsledere rundt om i landet; hvordan de har det nå, hvilke muligheter de ser, og hvordan de innretter seg for å komme styrket ut på den andre siden.

Jørgen Tengesdal – Eikund med skatter fra norsk møbeldesignhistorie
02.04.20

Bli kjent med Møbelprodusenten Eikund som vinner designpriser, og gjør stor suksess verden rundt ved å ha gravet frem gull i norsk møbeldesignhistorie. Ambisjon; om noen år er de en markant merkevare på lik linje med de mest anerkjente danske. Vil de klare seg igjennom Koronakrisen? En åpen samtale med Jørgen Tengesdal hvor vi ser lys i enden av tunnelen.

Der ingen skulle tru at nokon kunne drive slakterbu
02.04.20

Fra gamle loslitte lokaler, nede i en kjeller dundrer fet musikk. Norges særeste kjøtthandler er bitte liten og drives av gründerne Timon og Magnus. De kjøper godt brukte og lykkelige purker fra en lokal bærekraftig bonde som de lager magisk spekemat og pølser av. Er det mulig for Indre Oslo Matforedling å overleve Koronakrisen?

Jens-Martin Johnsrud, ingeniøren som ble skigründer
06.02.20

Som 22 åring laget ingeniørstudenten sine første ski for vann. Så kom vinteren. 13 år senere drar han verden rundt på toppturer med Norges eneste skimerke som vokser i inn- og utland.

Mads Jonsson – snowboardstjernen som ble sauebonde
18.12.19

Han fikk kontrakt som proff snowboardkjører for Burton i en alder av 17. Elleve år og mange beinbrudd senere fant han drømmen så langt vest i Norge du kommer. Han flyttet til Stad, fast bestemt på å bli bonde og med en stor drøm om å selge Norge. Vi snakker med Mads Jonsson om hans drivkraft og plan for å lykkes.

Sunniva Gylver – en yoga-gudstjeneste i studio
06.11.19

I TV2 og NRK ble hun kjent som den kule prestedama med rastahår og ring i nesen. Det var på hengende håret at hun alt for tidlig møtte sin frelser, rett utenfor kirken hun jobber i – under et bilhjul. Sunniva Gylver er en prest for alle. Hun taler i kirke og moské, og er opptatt av å skape oppdrift for de som kanskje trenger det mest.

Kathrine Aspaas: exit finans – enter følelser
12.10.19

Hun skrev aviskommentarene som finanseliten måtte lese før de gikk på jobb om morgenen: streng, skarp og litt sint. Men egentlig var hun singel, sårbar og skjelven – og klar for en emosjonell revolusjon.

Johanne Refseth – psykolog med sovepose
09.10.19

Kjærlighetssorgen førte psykologen inn i et mørke fullt av tårer og sorg. Men så tente hun et bål i skogen – og fant sin egen medisin i fjell og vidde. Nå gir psykologen med sovepose helse- og turtips til titalls tusen følgere på Instagram.

Birgit Liodden – dødsbra, men ikke for alle
01.10.19

Birgit er et sjeldent ledertalent og ses som et forbilde for fremtidens ledere. Med sitt brennende engasjement for hav, miljø og mennesker lager hun nå verdens første gründer-lab med mål om en bærekraftig forvaltning av havnæringen.

Louise Mohn – milliardær med skaperkraft
02.08.19

Hun kunne ha trukket seg tilbake og levd på bedre enn de aller fleste uten å løfte en finger, men det er utenkelig i Mohnfamilien. Der skal det jobbes, og de elsker det. I det stille har hun de siste 10 årene med sitt forskerteam bygget opp medtech-selskapet Luzmon. En fasinerende reise.

CF Wesenberg – fotograferer sjela di
26.07.19

Han liker ikke betegnelsen kjendisfotograf, men innrømmer at han har fotografert en stor mengde kjente folk gjennom sin karriere. I 30 år har han drevet Kolonihaven Studio og er en av Norges fremste fotografer. Og så sovner han i gode selskap.

Peder Nærbø – mannen med Norges største lagerfrakk
12.07.19

Han tjente sin første milliard på lagerbygg. Nå bygger han Nordens største på miljøvennlig datasenter. Samtidig og sammen med kjempene Google, Facebook og Amazon legger han en transatlantisk datakabel, med mål om at Norge blir en sentral aktør for fremtidens datalagring. Møt en av Norges råeste men ukjente gründer.

Stine Lise Hattestad Bratsberg – fra OL-vinner til bærekraft-konsulent
05.07.19

Stine Lise vil heller prate om FNs bærekraftsmål enn sine medaljer. Hun eier i dag det første, og kanskje så langt det eneste, konsulentselskapet som er rendyrket på å hjelpe norske virksomheter med å gjøre bærekraft levende og lønnsomt.

Hans Geelmuyden: PR-nestor. Elsket og hatet.
28.06.19

PR-bransjens store nestor. Han er både beundret og beryktet og stadig i verbale slagsmål, som en skarp kritiker av egen bransje. I dag eier han 90% av kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese med 150 ansatte i 3 land.

Birgit Skarstein – OL-mesteren på fire hjul i svingene
21.06.19

Rullestolen er hennes beste venn. Hun vinner OL og VM medaljer i langrenn og roing. Hun har en vilje som mangler sammenligning, og vil bli den første statsministeren med et fysisk handicap. En ekte jernkvinne med et stort hjerte, og verdens største smil!

Silvija Seres – Norges smarteste techdame brenner for livslang læring
03.06.19

Hun takket nei til Google, er en av Norges mest brukte foredragsholder og sitter i en haug med styrer. Møt Silvija Seres tett på, kanskje en av våre smarteste og viktigste teknologer. Silvija har gjort to store podcast-satsinger på samvittigheten i tillegg til alt annet hun driver med. Her finner du muye god lytting med masse læring.

Vibeke Gwendoline Fængsrud – fra skoledropout til Norges største leksehjelper
03.06.19

Møt fyrverkeriet som kom traskende inn på Matematisk institutt på høye Gucci-hæler. Hun er gründer og daglig leder av House of Math, blogger, foredragsholder, matematiker og nå lærer. Har du barn/ungdom som trenger en karakter-boost, så er Vibekes House of Math stedet.

Anne Lindbo – fra barneombud til sjef for private barnehager
03.06.19

Som barneombud måtte Anne selv oppsøke familieterapi. Det syntes hun var en “spesiell situasjon” og snakker først ut om det i Oppdrift. Anne Lindbo jobber hver dag for at barna våre skal få en best mulig oppvekst når de ikke er hjemme.

Espen Lothe – ølgründer fra havgapet i vest ble størst på Vinmonopolet
03.06.19

Kinn Bryggeri er det største ølmerket på Vinmonopolet. Espen kjæler med brygget sitt, og røper noen banktriks for å komme over finanskneika. Helt seriøst, det er verd å stikke innom et pol for å kjøpe kvalitetsøl laget med kjærlighet og Espens omsorg.

1. Promo – finnes det en oppskrift på oppdrift?
14.05.19

Vi snakker med OL vinnere, gründere, kunstnere og andre mennesker som alle har gjort noe ekstraordinært. Vi vil lære hvordan de tenker, og la oss inspirere. Gode mennesker og gode historier, og søken etter oppskriften til oppdrift.

Urelatert